Beroende på vilken marknad du är etablerad inom, kommer kraven för webbhotell variera.
Tar vi ett exempel som VikingFlytt som är en flyttfirma i Malmö. Jag brukar använda dessa verksamheter som exempel för att det brukar göra sig väldigt bra.
En flyttfirma som är verksam i närliggande områden runt om i Malmö, arbetar aktivt för att inte bara synas i Malmö utan i närliggande orter också för att bredda sin verksamhet. Därför är deras webbplats en central del i deras verksamhet.
De använder sig genom smart sökmotoroptimering för att synas högt på relevanta sökord för deras tjänster som i sin tur gör att potentiella kunder hittar dem.
Vi kan alltså se att deras hemsida är en vital del i deras verksamhet. Därför behöver de ett webbhotell som har minimal drifttid och ett webbhotell som kan skala upp deras konto i takt med att trafiken ökar.
Låt säga att deras webbplats hushåller 1000-2000 besökare i månaden. Låt säga då att de fortsätter optimera sin webbplats för SEO och trafiken skulle sticka iväg till 4000 besökare. Detta skulle potentiellt innebära att deras kunder kommer två dubbleras. Här blir det då viktigt att webbhotellet kommer kunna hantera den trafikökningen. Vi brukar rekommendera att börja använda en VPS när trafiken ökar över 10 000 användare.