Kostnaden för att starta en webbutik kan variera kraftigt, beroende på vilken typ av butik du vill starta, och vad du har för mål. Det hänger också på vilken målgrupp du riktar dig mot, och hur hård konkurrensen är på den marknaden.
Du kan välja att sälja dina egna produkter, vilket ger dig full kontroll över kreativiteten. Det är även varumärkesstärkande.
Om du vill spara tiden som skapandet tar kan du köpa in och sälja andras produkter i din webbutik. Du har fortfarande möjligheter till anpassning av leverans, paketering och marknadsföring i samband med leveransen.
Och om du vill slippa risken det innebär att köpa in lager så kan du sälja andras produkter och låta leverantören skicka produkten direkt till kunden (även kallat dropshipping).
Du ska även ha själva hemsidan. Även här kan kostnaden variera mycket. Det kan kosta allt från några tusenlappar till flera hundra tusen. Det finns även plattformar på nätet som erbjuder färdiga mallar med begränsad anpassning som har en lägre prislapp.
Om du ska ha en webbutik lär du också registrera ett företag. Förvisso är en enskild firma gratis att skapa, men det kan finnas fördelar med att skapa till exempel ett aktiebolag. Och det kostar just nu 25 000 kronor.
Du kanske tycker att det börjar kännas som saftiga summor. Men det finns bra alternativ för Snabblån som man kan ta. Har man en bra affärsidé så är det ett bra sätt att komma igång.
Dags att sälja…
Utöver kostnader för själva skapandet av webbutiken så tillkommer kostnader för marknadsföring. För webbutiker görs det oftast genom annonsering, sociala medier och/eller sökmotoroptimering (SEO). Du kan antingen anlita någon till att göra detta, vilket kan kosta allt från 500 kr i timmen till hur mycket som helst beroende på kompetens och anseende, eller lära dig själv.
Om du noggrant har gått igenom budgeten så vet du ungefär hur mycket du kan spendera. Ett bra alternativ istället för att finansiera genom egen ficka är lumify, som erbjuder snabba och smidiga lån där du själv kan bestämma hur du vill lägga upp betalningen.
Utöver detta tillkommer saker som bilder, logga, copywriting för webshoppen, epost-tjänst etc. Dessa kan göras gratis. Men om man vill ha lite högre kvalitet så kan man betala en slant för det. Det hänger mycket på hur mycket du tror att du kommer att sälja för.